Tillsammans kan vi göra fantastiska insatser! Hos alla oss som redan är engagerade i klubben är viljan stark och målen högt satta. För att lyckas behöver vi även din insats!
Du behöver inte ha tidigare erfarenhet för att vara funktionär hos oss. Tvärtom är det ett bra sätt att lära känna andra i klubben och lära sig hur en utställning, KM, eller annat evenemang går till. Du kan jobba kortare pass, dagarna innan eller hela evenemanget. Vi hittar något som passar dig.
Skriv ut flyers
Sprid ordet om kattutställningen med våra flyers. På varje A4 finns två stycken flyers som du kan klippa isär, bra va? 😀 Ett smart sätt att sprida ordet är att lägga/sätta upp en flyer i din bils ruta (behöver ej vara i framrutan), till exempel.
Vill du veta mer om de olika arbetsområdena? Det finns en hel del info lite längre ned på sidan. Bland annat finns ett generellt schema över vad som händer under dagarna vid utställningen.
En klubb är aldrig bättre än sina medlemmar. För att verksamheten ska kunna gå runt och klubben ska kunna existera i längden behöver våra medlemmar vara aktiva i klubben – det är medlemmarnas vilja, intressen och driv som är klubbens hjärta.
Att vi gör en bra evenemang, som exempelvis kattutställningar, med positiva ekonomiska resultat påverkar alla medlemmar. Har klubben god ekonomi kan vi göra fler roliga saker för våra medlemmar utan att ta ut avgifter eller höja medlemsavgifterna. Kom ihåg: Ingen kan göra allt men alla kan göra något!B
Bidra med fika- och matbröd. Både hembakat och köpebröd tas tacksamt emot. Ju mer vi får skänkt desto bättre för VRKs ekonomi.
Skänk priser och lotterivinster. Hjälp oss att få så många priser och lotterivinster vi bara kan till vår stora utställning. Många skänkta priser ökar vår möjlighet att göra ett positivt ekonomiskt resultat då behovet av inköpta priser och vinster minskar!
Inför en utställning behövs många olika arbetsgrupper som har olika ansvarsområden. Vi är väldigt glada om våra medlemmar (med familj, vänner och bekanta) vill vara med och engagera sig.
Vi har behov av ungefär 30–50 funktionärer per dag under utställningshelgen för att utställningarna ska flyta på som vi vill. Nedan finns olika områden som våra olika arbetsgrupper täcker in.
Ansvarsområden inför vår utställning 2024
Utställningskommissarie 2024
Ansvarig: Ulrika Stefansson, suncats@suncats.se
Ansvarsområde: Har det övergripande ansvaret, som ska stämma av att arbetet inför utställningen flyter på. Kommissarien har regelbundet avstämningar med respektive arbetsgrupps ansvarsperson.
Anmälningar
Ansvarig: Anna Landell, utstallning@vasteraskattklubb.se
Utställningens hjärta. Tar emot och registrerar anmälningar. Svarar på frågor. Gör i ordning domarpärmar, alla listor. Registrerar alla resultat från bedömningssedlarna & nomineringslistorna. Förbereder inför panelerna & sorterar nominerade katternas nummerlappar, m.m.
Har koll på ekonomin före, under och efter utställningen. Ansvarar för budget, anmälningsavgifter, Swish, växelkassor & kortterminaler, domararvoder, fakturor, återbetalningar m.m.
Hallchef
Ansvarig: Jan Höglund
Allt som rör hallen och området runtom hallen. Delaktig i burplacering, placering av montrar, logistik kring parkering m.m.
Domare & elever
Ansvarig: Linnea Höglund
Har hand om bokningar av domare och elever, samt hotellbokningar för dessa. Primär kontaktperson inför och under utställningshelgen för de domare som har önskemål, funderingar eller dylikt.
Assistentansvarig
Ansvarig: Cessie (Cecilia) Alsmark
Ansvar för bemanning av assistenter och fördelar dessa hos olika domare. Har övergripande koll på hur assistenternas arbete fungerar under dagen samt har ansvar för assistenternas arbete i panelen.
Hjälpa nya utställare med frågor innan utställning. Oftast brukar nybörjarservice också inkludera en rundtur i grupp i utställningshallen på morgonen innan bedömningarna börjar.
Bemanningspool
Ansvarig: Jan Höglund, Ulrika Stefansson janne@suncats.se, suncats@suncats.se
Poolen är extra resurser på plats. Hjälper bl.a. till med att iordningsställa inför panelerna.
Veterinärincheckning
Ansvarig: Maria Edman
Organiserar veterinärincheckningen (veterinär, vaccinationskontroll m.m.). Nära samarbete med utställningskommissarien.
Incheckning
Ansvarig: Josefine Lennartsson
Medarbetare:Carina Gustafsson
Ser till att utställare checkar in sina katter på utställningens morgon, och att frånvaromarkera (“ABS”) katter som inte närvarar.
Lotteriet sköter ett lotteri å föreningens vägnar, där man dels låter besökare köpa lotter och hanterar eventuell vinstutdelning.
Entré, inträde
Ansvarig: Matts Lidhagen
Sköter entré och inträdesbiljetter.
Panel
Ansvariga:Speaker Inger Andersson, Sekretariat Anna Landell, Assistentansvarig Cecilia Alsmark
Ansvarsområde: Best in Show-panelerna. Man sköter panelen, där nominerade katter ska sammanställas, och som sedan ska katter samlas upp i uppsamlingsområdet och sedan ska presenteras för domarna. Därefter håller man reda på omröstning och resultat, som därefter ska registreras.
Mat & kafeteria
Ansvarig: Päivi Bargard
Medarbetare: Louise S
Har hand om lättare servering och fika till våra utställare. Förbereder allt som ska säljas och bemannar kiosken på utställningsområdet.
Sanitet
Ansvarig: X
Ser till att toaletter och kringliggande område är fräscha och utrustade med ex. toalettpapper, tvål och pappershanddukar.
Parkeringsvakter
Ansvarig: Jan Höglund
Medarbetare: Matts Lidhagen
Hjälper till att styra bilisterna för en effektiv parkering av personbilar på anvisad parkeringsyta.
Kommissarie
Anmälningar
Sekretariat
Ekonomi
Hallchef
Domare (och elever)
Assistentansvarig
Transport
Monterplatser
Prisrum
Sponsorer
Marknadsföring
Grafisk utformning
Nybörjarservice
Bemanningspool
Veterinär
Incheckning
Sjukvård
Information, lotteri
Entré, inträde
Panel
Mat & kafeteria
Sanitet
Parkeringsvakter
Dagarna vid utställningen
Torsdag: Arbetet börjar på plats
ca kl 12:00
Hallchefen markerar var burar, domarbord och montrar ska stå, enligt ritning.
Funktionärer lastar in burar och bord från SVERAKs container.
ca kl 17:00
Alla bord ställs upp, alla burar monteras, stolar placeras ut.
Desinfektion av alla burar.
Fredag: Arbetet fortsätter
Drop in för alla medhjälpare och funktionärer under dagen – hjälp till när du har möjlighet! Ju fler som hjälper till desto snabbare går det. Bland annat ska detta göras:
ca kl 08:30 – 18:00
Numrering av burar
Skyltning
Utplacering av sponsorgåvor
Dekorera i hallen
Rengörings-kit
Gör i ordning sprayflaskor med desinfektion
Annat materiel
I ordningställande av:
Entré och incheckning
Infobord
Sekretariat
Prisrummet
Inköp till kafeteria
Inköp & transport, tillsammans med kafeteriaansvarig
Hämta domare på Arlanda
Transport, mot bränsleersättning
Lördag / söndag: Arbete under utställningsdagen
Under utställningsdagarna behövs funktionärer till olika områden. Man kan ha ett eller flera schemalagda funktionärspass under dagen.
Och ja – självklart ska man kunna ställa ut sin katt samtidigt som man är funktionär. Man byter av varandra så man kan gå iväg och visa sin katt.
Morgon
Incheckningen
Kontrollerar vaccinationsdatum på katter
Guidar utställarna mot veterinären
Parkeringsvakt
Guidar utställarna och besökare till parkeringsområdet
Under dagen
Entré
Ta betalt för entré av besökare
Hålla snyggt i hallen, inkl. toaletterna
Information, lotteri
För att sitta i informationen behöver man ha kunskap om hur en kattutställning går till samt kännedom om olika kattraser
Svara på frågor och funderingar från utställare och besökare
Sälj katalog och lotter
Kafeteria
Bemanning i kiosken
Sälja fika och mat
Bemanningspool
Byt av ordinarie funktionärer när det behövs
Ställ i ordning inför BIS-panelen (flyttar burar, bord och stolar)
Domarassistenter
Det behövs minst 1 domarassistent per domare, samt några avbytare
Assistenter hjälper till att städa burar, torka bord, se till att domaren får fram alla katter som ska dömas
Assistenterna visar även upp katterna i BIS-panelerna
Lördag / söndag: Arbete efter avslutad utställningsdag
Medlemmar i VRK förväntas stanna och hjälpa till efter utställningen. Ju fler vi är som hjälps åt, desto snabbare får vi alla komma hem – så kom igen! Vi grejar det tillsammans! 🙂
Lördag kväll ca kl 16:00
När utställningen har avslutats för dagen och alla utställare gått hem:
tomma burar städas, dammsugs,och sprayas med desinfektionsmedel
Burar numreras om
Sopor bärs ut
Nya lotter- och panelvinster ska ställas i ordning
Inchecknings- och biljettkassor ska förberedas för morgondagen
Söndag kväll ca kl 16:00
Köra domare till Arlanda
Transport, mot bränsleersättning
Riva utställningen
Allt material i lotteri, sekretariat, information och prisrum packas ihop och transporteras till klubbförrådet
Burar & bord ska dammsugas, monteras ned och lastas i container
Bord ska fällas ihop
Stolar staplas på hög
Allt skräp ska slängas
Hela lokalen ska sopas
Video:Så blir en kattutställning till
En kattutställning består av många olika delar under lång tid och kräver därför funktionärer som arbetar före, under och efter utställningshelgen. Titta på filmen för en spännande inblick bakom kulisserna!
VIDEO – Klicka för att titta
Denna video skapades våren 2021 för livesändningen av KLISA-evenemanget “150 år av kattutställning”.